همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی در دفاع از خود در جریان رسیدگی به استیضاح در مجلس با توجه به حوادث اخیر اظهار کرد: یک بار دیگر بابت هرگونه قصور یا کوتاهی از دستگاه خودم یا سایر دستگاه‌های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی به استیضاحش حضور داشت طی سخنانی اظهار کرد: بی گمان مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی به همین جا ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته‌بینان تیزبین قرار می گیرد و می‌طلبد که من دقت در مطالبم را چند چندان کنم.

وی افزود: در سه ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد. نخست حادثه تصادف دو قطار در ناحیه هفت خان دامغان که جان عزیز ۴۹ نفر از هموطنان را به دام مرگ کشاند، دیگری حادثه تاسف بار آتش سوزی پلاسکو که افزون بر جان باختن چهار نفر از شهروندان، ۱۶ نفر آتش نشانان نیز به شهادت رسیدند که از سوی رهبری و دولت این آتش نشان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و مورد آخر هم مرگ راهدار فداکار در شرایط برف و بوران در گردنه مبارک آباد که به افتخار شهادت نائل آمد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: آرزوی غفران برای جان‌باختگان دارم و همچنین عرض تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان، نزدیکان آنان و تمام ملت ایران و نمایندگان آذربایجان دارم و یک بار دیگر از بابت هر گونه قصور یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم یا حتی سایر دستگاه های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: استیضاح حق نمایندگان است و از اینکه در این جایگاه پاسخگوی نمایندگان هستم خرسندم و معتقدم استیضاح تمرین مردم‌سالاری دینی و نماد این واقعیت است و در این مسیر باید توجه کنیم که از جاده حق و انصاف خارج نشویم.

وی افزود: من پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛ یک بار برای تصدی مسئولیت وزارت، سه بار پس از پاسخ قانع کننده به سوالات نمایندگان و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس قبل که این نشان دهنده سیاست‌گذاری درست و تدبیر مطلوب بر وزارت راه و شهرسازی است و شاید جالب باشد که بدون دریافت هیچ کارت زرد و اخطاری دو بار برای استیضاح به مجلس آمدم در حالی که روند اجرای استیضاح معمولاً به گونه‌ای است که اگر وزیر نتواند به سوالات نمایندگان پاسخی قانع کننده بدهد در جریان می‌افتد.

آخوندی تصریح کرد: در شرایطی که استیضاح در مجلس در جریان بود و بخشی از تمرکز ۶۷ هزار کارمند وزارتخانه معطوف این موضوع شده بود کارها در جریان بود و قرارداد احداث راه مرند- تبریز، گسترش فرودگاه مشهد و تصویب طرح مسکن اجتماعی و حمایتی در دولت و همچنین پیشرفت پروژه راه‌آهن کرمانشاه- خسروی در همین دوران به ثمر رسید.

وی با اشاره به رویکرد جدید وزارت راه در سه سال گذشته، گفت: توسعه حمل و نقل، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل برنامه وزارت راه است و برای تکمیل پروژه‌های در حال انجام ۱۷۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است و به این میزان پروژه‌هایی که نمایندگان برای توسعه حوزه انتخابیه خود دنبال می‌کنند نیز اضافه می‌شود. همچنین برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و برای رسیدن به اهداف برنامه ۱۴۰۴ نیز ۵۷۵ هزار میلیارد اعتبار ظرف هشت سال مورد نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مبالغ در حالی است که مبلغ اختصاص یافته در سال جاری در تمامی بخش‌ها تنها ۸۰ میلیارد تومان بوده که در دو ماه گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه شد و ۲۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه پیش‌بینی شد و در بودجه ۹۶ نیز کل اعتبارات پیش‌بینی شده در بخش عمرانی ۴۰ هزار میلیارد تومان است و این به این معنا است که به تدریج حجم بودجه‌ای طرح‌های عمرانی کاهش می‌یابد و ادامه روند بدون پیش‌بینی منابع جدید امکان پذیر نیست.

وی تأکید کرد: توسعه گفتمان جدید در وزارت راه برای تأمین اعتبارات از منابعی غیر از منابع دولتی و کاهش وابستگی به نفت و بودجه عمومی در دستور کار قرار گرفته و ۱۳ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری غیردولتی در زیرساخت‌های تأمین شده و در سه ساله گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نشان از تدبیر و توجه به اقتصاد مقاومتی است. همچنین ۵۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۷۰۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی اتفاق بزرگی است که در سه سال‌ اخیر اتفاق افتاده است که در همین زمان مشابه در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است.

آخوندی خاطرنشان کرد: تدبیر ویژه‌ای برای تأمین اعتبار و جلب سرمایه‌گذاری در وزارت راه پیش‌بینی شده تا وابستگی به منابع ملی کاهش یابد. به طوری که برای ۳۱۸ هزار میلیارد تومان طرح مذاکره صورت گرفته و در جریان است و برای ۲۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری یادداشت تفاهم امضا شده و ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی برای سرمایه‌گذاری منعقد شده است.

وزیر راه در ادامه سخنان خود اظهار کرد: صحنه سازندگی، صحنه «هو» سیاسی نیست. صحنه سازندگی، صحنه تلاش، دقت، مذاکره دقیق و دفاع از منافع ملت ایران است. برای اینکه موفق شویم نیاز به اجماع مجلس، دولت و قوه قضائیه داریم.

وی تصریح کرد: باور کنید تغییر جهت از دست کردن در جیب دولت و خزانه دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و اقتصاد مقاومتی کردن سخت است. کار ساده‌ای نیست، همه ما عادت کردیم برای مدت‌های طولانی از اعتبارات دولت استفاده کنیم و اکنون که می‌خواهیم تغییر دهیم تغییر با مقاومت همراه است.

آخوندی تصریح کرد: هر هزینه‌ای که در مملکت می‌شود امکان برگرداندن آن سخت است، در مسکن مهر چندین هزار میلیارد تومان به مملکت تحمیل شد، بنده به سهم خودم تلاش کردم که این بار را ضمن تمام تعهداتی که داشتیم از روی دوش دولت بردارم. می‌دانم این کار چقدر پر مخاطره بود.

وزیر راه با اشاره به موضوعات ریلی و بخش‌های حمل و نقل اظهار کرد: در چند روز گذشته تمام انجمن‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی، هوایی و مهندسی همه از وزارتخانه دفاع کردند و این دفاع ناشی از عملکرد درست بوده است و دلیلی نداشت که تمام اینها بخواهند دفاع کنند.

وی افزود: اولین کاری که انجام دادیم اتصال ریلی ایران به تمام مرزها بود، اتصال ریلی به مرز اینچه برون، تلاش در جهت اتصال ریلی آستارا به خط آهن آذربایجان و نیز اتصال ریلی ایران به بنادر بود.

آخوندی اظهار کرد: در بازدیدی که رهبری از مپنا داشتند به آقای پورسید آقایی پیام دادند که به آخوندی بگویید تلاش کند بارها از کامیون‌ها به سمت ریل منتقل شوند، وقتی که بنده آمدم حجم بارها از بنادر به سمت ریل فقط ۵ درصد بود اما امروز ۱۵ درصد بار وارده به بنادر ایران از طریق ریلی انجام می‌شود؛ یعنی سه برابر شده به این معنی که حمل و نقل ترکیبی و اتصال ریل و بندر را ایجاد کردیم.

وزیر راه افزود: باتوجه به اینکه خطوط ریلی ایران قدیمی است و اکثر آنها تک خطه هستند فقط ۲۰۰۰ کیلومتر خط دوم را آغاز کرده‌ایم که ۸۰۰ کیلومتر آن در حال اتمام و قابل بهره‌برداری در همین دولت است که در این چند ماهه برخی از آنها افتتاح شده است.

وی افزود: بین یزد و اصفهان ۵۰۰ کیلومتر خط دوم با سرعت در حال اجراست که امیدواریم نیمه اول سال آینده افتتاح شود، همچنین بین اندیمشک - بندر  امام خط دوم در حال اجرا بوده، خط اندیمشک - اهواز به زودی آغاز می شود و اهواز به بندر  امام نیز افتتاح شده است. بنابراین تمام تلاشمان بر این است که حجم بار  سنگ آهن و باری که برای فولاد حمل می‌شود، به سمت ریل منتقل شود.

آخوندی همچنین اظهار کرد: خط دوم قزوین به زنجان نیز در حال اجرا بوده و سال آینده افتتاح می‌شود، فقط ۲۰۰ کیلومتر از این خط ریل دوم در منطقه سخت زاگرس انجام می‌شود. دوستان زاگرس نشین می‌دانند که این چه کار سختی است.

وزیر راه ادامه داد: ۷۰۰ کیلومتر قطار حومه ای نیز در حال اجراست و در برنامه ششم هم خوشبختانه شکل گیری قطارهای حومه‌ای به تصویب رسیده است. در واقع قطار حومه‌ای بزرگترین تدبیر دولت یازدهم و مجلس برای کلانشهرهاست.

آخوندی بیان کرد: فقط در تهران روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو از حومه وارد شهر می‌شوند که این مساله آلودگی، ترافیک و مزاحمت‌هایی را هم دارد. ما با قطار حومه‌ای در پی این هستیم که حمل و نقل را به سمت ریل منتقل کنیم.

وی ادامه داد: در سه سال گذشته اقدامات لازم انجام شده و میزان حمل و نقل حومه‌ای به ۷ میلیون نفر در سال افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر نیز اجرای پنج برنامه ریلی را برای پنج استان کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه و سنندج در دست داریم که پیشرفت‌های خوبی انجام شده است وامیدواریم زودتر به نتیجه برسد؛ ضمن اینکه راه آهن تبریز - میانه نیز با سرعت خوب در حال اجراست و طی سال آینده  نهایی می‌شود.

وزیر راه  و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر اجرای خطوط تلاش کردیم پیشرفته‌ترین سیستم الکترونیک و آی تی را وارد راه آهن کنیم که در حال حاضر به کمک شرکت دانش بنیان ایرانی انجام می‌شود. من به عنوان یک مهندس ایرانی افتخار می‌کنم و مطمئنم آقای دکتر عارف هم افتخار خواهند کرد که چگونه یک شرکت ایرانی در بین هشت شرکت بزرگ جهان می‌تواند دقیق‌ترین سیستم حمل و نقل ریلی الکترونیک را عرضه کند و بالاترین استاندارد اروپا را دریافت نماید.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه تمام این موارد تحت تاثیر حادثه تلخ قرار گرفته و همه ما را آزرده کرده است. فرزندان این کشور اقدامات بزرگی را انجام داده‌اند.

آخوندی در ادامه بیان کرد: یکی از بحث‌های اقتصاد مقاومتی افزایش بهره‌وری است. با همین اقدامی که در حوزه ریل صورت گرفت و با همین امکانات موجود فقط در مسیر تهران - مشهد که امکان اعزام ۵۵ قطار روزانه وجود داشت، به ۲۰۰ قطار افزایش یافت و بزرگترین نمونه‌های افزایش بهره‌وری در تاریخ مدیریت ایرانی است.

وزیر راه در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در مورد تعمیر و مرمت گفت: در این مدت ۱۵۰ نمازخانه مورد تعمیر قرار گرفته و ۲۷ نمازخانه ایجاد شده‌اند.

وی گفت: در مورد نوسازی ناوگان‌ها نیز طی این مدت ۷۰۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافری توسط همین شرکت‌های ایرانی وارد سیستم شده‌اند. درباره توسعه لوکوموتیو نیز از ۵۶۹ تا به ۷۰۲ لوکومتیو افزایش داشتیم که فقط بیش از ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد که این کار توسط ایران صورت گرفته است.

آخوندی در ادامه اظهار کرد: در یک هماهنگی انجام شده با آقای نعمت زاده (وزیر صنعت، معدن، تجارت) قراردادی را هفته گذشته به نتیجه رساندیم که بتوانیم ۴۹۰۰ واگن را برای شرکت‌های واگن سازی با تامین مالی صد در صد خارجی سفارش دهیم، زیرا مشکل اصلی واگن سازی کشور تامین مالی است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بیان کرد: برای اینکه بتوانیم ناوگان ریلی را نوسازی کنیم با آقای زنگنه قرارداد امضا کردیم که ۷.۵ میلیارد دلار بابت صرفه جویی در مصرف انرژی را به کسانی که ناوگان ریلی را نوسازی می‌کنند، به عنوان کمک اعطا کند، برای نوسازی ناوگان جاده‌ای نیز تعهد کردند که رقم ۲.۵ میلیارد دلار را تامین کنند.

وی تصریح کرد: همچنین برای نوسازی ناوگان جاده‌ای با پنج شرکت ایرانی برای ۱۶ هزار و ۷۴۰ کامیون قرارداد بسته‌ایم و آقای قاضی‌پور اگر از من می‌پرسیدند به ایشان می‌گفتم که فقط یک شرکت نیست و تمام ظرفیت های شرکت‌های کامیون ساز که می‌توانند با استاندارد بین المللی  کار کنند یا با آنها قرارداد بسته‌ایم یا در مراحل مذاکره قرار داریم.

وزیر راه ادامه داد: سرمایه‌گذاری ما برای نوسازی ریلی ۲۸ میلیارد دلار است. اولویت اول ما از ابتدا ریل بوده است. در حال حاضر قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان را امضا کرده‌ایم و ال‌سی باز شده است. این یک فناوری جدید است که ما را به مرز فناوری‌های ریلی جهان می‌رساند. همزمان با آن ۲ میلیارد دلار برای برقی کردن قطار تهران- مشهد امضا کرده‌ایم. البته چینی‌ها یک نکته قراردادی را مطرح کردند که امیدواریم به زودی حل و شود و ال‌سی گشایش پیدا کند.

او افزود: ما سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را وارد ریل‌سازی کردیم و در حال حاضر ریل کرمان- سیرجان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است. توجه به حوزه ریل با دوره‌های قبلی قابل مقایسه نیست.

آخوندی درباره وضعیت راه‌ها نیز توضیح داد: تمام ایران را به ۱۰ کریدور تقسیم کرده‌ایم که هیچ نقطه‌ای خالی از کریدور نماند. ۱۰ شبکه توسعه راه نیز طراحی کرده‌ایم. نمایندگان می‌دانند که آزادراه تهران- شمال به یک افسانه تبدیل شده بود و همه می‌گفتند زمانی که حضرت صاحب‌الزمان (عج) ظهور کردند آن را گشایش می‌کنند. وقتی من آمدم بعد از ۱۷ سال ۱۷ درصد پیشرفت کار داشت اما حالا ۱۱۰ کارگاه فعال در این مسیر کار می‌کند و ۷۱ درصد فاز اول آن پیشرفت کرده است. اینها اتفاقی نیست بلکه تأمین مالی و مدیریت می‌خواهد.

وی به برخی دیگر از پروژه‌های در حال پیشرفت وزارت راه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۶ آزادراه همزمان در حال اجرا است. کسانی که در وزارت راه کار کرده‌اند می‌دانند هیچ وقت بیش از دو آزادراه در مرحله اجرا نداشتیم. در همین بی‌پولی اتفاقات بزرگی رخ داد و حالا بیش از ۱۵ هزار نفر مستقیماً کار می‌کنند و بیش از ۵۰۰۰ ماشین سنگین درگیر است. آقای سعیدی‌کیا به من می‌گفت برای تونل‌های آزادراه تهران- شمال به همه قالب‌سازها کار ارجاع داده‌ایم و ظرفیت خالی در قالب‌سازی وجود ندارد. تمام این پروژه‌ها در خشکسالی مالی در حال اجرا است.

وزیر راه درباره راه‌های روستایی نیز عنوان کرد: در این سه سال ۸۰۰۰ کیلومتر راه روستایی جدید اجرا کردیم. همچنین ۸۰۰۰ راه روستایی و ۱۰ هزار کیلومتر راه فرعی را آسفالت کردیم.

آخوندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود متذکر شد: در حوزه فرودگاه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد داریم و کل ناوگان هوایی باید نوسازی شود. تا به حال کدام فرودگاه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال شده است؟ ما فرودگاه امام (ره) را با بخش خصوصی فعال کردیم و کل ترمینال سلام با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده می‌شود. همچنین فرودگاه کرمان با بخش خصوصی پیش می‌رود. ۳ میلیارد دلار در حوزه فرودگاه‌ها در حال مذاکره هستیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: نگاهی که ما به وزارت راه داریم اکتفا کردن به بودجه‌های دولتی نیست. با این بودجه‌ها نمی‌شود کشور را اداره کرد. ما داریم کارهای بزرگی انجام می‌دهیم. مدت‌هاست که در این کشور برای زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نشده است. سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار گران است. ما ۱۶ ایستگاه راداری و ۱۴ رادار داریم که همه عمر مفیدشان را طی کرده‌اند. در همین سه سال چند رادار جدید سفارش دادیم و ۸۰۰ میلیارد تومان را صرف بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و برج مراقبت صرف کردیم. باند فرودگاه مهرآباد که ۱۳ میلیون مسافر جابجا می‌کند بیش از ۴۰ سال است که تعمیر و مرمت نشده است.

او با اشاره به انتقادات شهریاری نماینده زاهدان، گفت: خود آقای شهریاری می‌دانند چه طرح‌های مهمی در فرودگاه زاهدان ایجاد کردیم و در پی توسعه بندر چابهار هستیم. همچنین در حال اجرای ریل چابهار به زاهدان هستیم.

وزیر راه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نوسازی صنعت هوایی، تأکید کرد: کاری که ما کردیم تاریخی‌ترین کاری است که در نوسازی صنعت هوایی انجام گرفت. ۲۴۵ هواپیما داشتیم که ۱۰۰ تای آنها فرسوده بود. خود شما دیده بودید که چگونه فرودگاه ایران به گورستان هواپیما تبدیل شد. ما ۱۴۵ هواپیمای فعال با عمر ۲۴ سال داشتیم.

او ادامه داد: من می‌گفتم ناوگان هوایی را بدون استفاده از منابع عمومی نوسازی می‌کنم اما حتی همکاران ما در دولت هم باورشان نمی‌شد. می‌گفتند مگر ممکن است ۲۰۰ هواپیما قرارداد ببندی و بدون یک ریال تضمین بانک مرکزی وارد کشور  شود؟ از روزی که وارد بحث شدیم فهمیدم ناوگان هوایی برای بازسازی نیاز به بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه دارد و بودجه تحمل یک درصد آن را هم ندارد.

آخوندی افزود: ما مدلی ابتکاری به شکل اجاره به شرط تملیک و با تضمین قرار دادن خود هواپیما بکار بردیم. وقتی این موضوع را شروع کردم در هر جلسه‌ای به سخره می‌گرفتند که مگر می‌شود کشوری که سال‌ها تحریم بوده و قرارداد مستقیم نداشته چنین ادعایی کند؟ ما این کار را با حذف تمام واسطه‌ها انجام دادیم و مذاکره مستقیم در تهران انجام شد. این کار بزرگی است که تلاش همکاران من بوده و سهم من در این کار اندک بوده است.

وزیر راه متذکر شد: این کار آینده صنعت هوایی را زیر و رو می‌کند. ایران می‌تواند مرکز حمل و نقل هوایی باشد. من به این زمینه توجه کردم و به این صورت بود که اولین هواپیما وارد کشور شد، هواپیمای بعدی یک هفته دیگر می‌آید و هواپیمای دیگر هفته بعدش می‌آید. هواپیما ای تی آر هم به زودی وارد می‌شود و ان‌شاءالله شاهد خواهیم بود که هر یکی دو ماه، دو تا سه هواپیما وارد ایران می‌شود. این اتفاق بزرگی است که بزرگترین اقدام در صنعت هوایی ایران است. حتی قبل از انقلاب هم جرأت نمی‌کردند چنین طرح‌هایی را مطرح کنند.

آخوندی تأکید کرد: این کار به صورت مستقیم و با حذف تمام واسطه‌ها صورت گرفت. من به رئیس هیأت مدیره ایرباس، مدیران بوئینگ و مدیران ای تی آر هم گفتم که در این قرارداد هیچ کس حق ندارد مذاکره کند حتی از طرف دفتر رئیس جمهور. به شرکت‌های طرف قرارداد هم گفتم اگر می‌خواهید این قرارداد را امضا کنید باید سوگندنامه‌ای بدهید که در این قرارداد از هیچ واسطه‌ای استفاده نکردید و به هیچ واسطه‌ای یک سنت پول نداده‌اید. اگر روزی معلوم شود شما از واسطه استفاده کرده‌اید دولت ایران حق دارد علیه شما در تمام محاکم بین‌المللی شکایت کند. از همه آنها اقرارنامه رسمی دریافت کردم که هیچ واسطه‌ای در کار نبوده است. چرا ما اصرار داریم با یک سری حرف‌های سست مدیرانی را که زحمت می‌کشند متهم کنیم؟ نمی‌توان بدون مدرک کسی را متهم کرد.

وی با اشاره به قرارداد هواپیماهای مسافربری، گفت: خرید هواپیمای مسافربری جدید نشان دهنده شکست تحریم‌ها و شکست جبهه استکبار است و این یک افتخار ملی برای کشورمان بود و تمام دنیا در مورد آن صحبت می‌کردند. آن هم در شرایطی که تمام پول‌ها از مجاری رسمی و به شکل مراودات بین بانکی و نه با چمدان منتقل شده بود و من تعجب می‌کنم که چرا عده‌ای از این موضوع ناراحتند.

آخوندی افزود: حجم سرمایه‌گذاری در بخش‌های بندری نیز در سه ساله اخیر بی‌سابقه بوده و گسترش بندر چابهار با استفاده از منابع خصوصی و راه‌اندازی راه ریلی و جاده‌ای به بنادر کشور و سرمایه‌گذاری ۹۰۰۰ میلیارد تومانی در بندر خرمشهر و کرانه‌های مختلف کشور اقدایم بی‌سابقه بوده است.

وی تصریح کرد: بندر خرمشهر در حال بازسازی است و بعد از گذشت سال‌ها از جنگ و بی‌توجهی به آن ما در حال جمعآوری شناورهای مغروقه در این بندر هستیم. همچنین راه‌آهن اهواز به بندر امام (ره) نیز با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت فعال شده و تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار نیز با نازل‌ترین قیمت و به قیمتی به مراتب پایین‌تر از محصولات چینی از آلمان خریداری شده است.

آخوندی با اشاره به سرمایه‌گذاری گسترده در سه سال اخیر برای توسعه بنادر، گفت: از اول انقلاب تا دولت تدبیرو امید ۹۶۰ میلیون دلار برای توسعه بنادر هزینه شده و در سه ساله اخیر در دولت تدبیر و امید ۸۰۰ میلیون دلار با برنامه‌ریزی و تأمین اعتبار در کرانه‌ها و بنادر هزینه شده است و این افتخاری است برای ملت و دولت.

کد خبر 362522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha